Twee kruisjes op het wegdek

21 juli 2015 - Dallas, Texas, Verenigde Staten

Een indrukwekkend museum, cowboyhoeden en -laarzen en een adembenemend uitzicht over Dallas.

Voor het eerst hebben we een hotel inclusief ontbijt. Dat dwingt ons wel op tijd op te staan, want het wordt geserveerd tussen 6 en 9. We zijn dus al redelijk vroeg in de stad, want ons hotel blijkt ook nog eens best dicht bij Downtown Dallas te liggen.

We parkeren naast het Sixth Floor Museum, waar de geschiedenis van de moord op John F. Kennedy is te zien. Het museum is in het gebouw waaruit Lee Harvey Oswald zou hebben geschoten. Inderdaad, gesitueerd op de 6e verdieping.
Een audiotour leidt ons langs de eerste jaren van JFK's presidentschap. Met veel geluids- en filmfragmenten  wordt een mooi beeld geschetst van die tijd.
Langzaam wordt toegewerkt naar het bezoek van John F. en Jackie aan Texas, en uiteindelijk komen we bij die fatale dag in Dallas, 22 november 1963. We hebben die dag alle 4 niet meegemaakt, maar we voelen het verdriet dat de wereld beheerste na de 3 schoten die werden afgevuurd vanaf de plek waar wij nu lopen.
Uit het raam zien we de wegen waarlangs de open limousine reed, twee kruisjes op de weg geven de plaatsen aan waar de kogels de president raakten. Huiveringwekkend.
Weer buiten lopen we nog langs de weg waar het gebeurde, en kijken op naar de 6e verdieping. Waarom schoot hij eigenlijk pas toen de presidentiële stoet al voorbijgereden was en niet toen de limousine recht voor hem reed...?

Twee kruisjes  Dat ene raam...
Het is onze laatste dag in Texas, dus we moeten nog wel een echte cowboyhoed passen. Het is me trouwens opgevallen dat die hoed het Texaanse straatbeeld niet echt beheerst. Maar bij Wild Bill's Western Store hebben ze exemplaren in alle soorten en maten. Net als van die echte stoere laarzen. Maar 800 dollar is me net te veel, en ze passen ook niet echt gemakkelijk in een koffer. We houden het dus maar bij een mini-boot als souvenir.

Cowgirl

Vanuit de hele stad zien we een hoge toren met een soort golfbal bovenop. We kunnen er bovenop, 171 meter,  het uitzicht over de stad is fantastisch. We herkennen een aantal plaatsen die we eerder vandaag hebben gezien.

Hooooog!  Reunion Tower

Terug in het hotel gaan we nog even hardlopen, wel binnen hoor, buiten is echt niet te doen met deze temperatuur. Afkoelen in het zwembad en dan lekker een pizza in de oven.
We zijn ook nog wel benieuwd naar Dallas 'by night', dus we maken nog een rondje door de stad. Prachtig.
En nu gauw slapen want we hebben twee lange reisdagen voor de boeg.
Sleep well y'all!

Thea

1. Ton:
    22 juli 2015
    En? Was er in het museum nog ruimte voor theorieën die in de loop der tijd meer geloofwaardigheid hebben verkregen of was het een louter een ode aan de kundigheid van de Warren Commissie?